Wednesday, 12 October 2011

Adikku pintar cerdas.

Cik Oh! | 02:48 |

sungguh! Sungguh apa?hehe
provoks dulu.
Sungguh cik original hime tidak sangka-sangka adik cik original hime dahulunya adalah seorang kanak-kanak pintar cerdas.haha

 Gambar cik original hime dan adik

Kenapa? Kerana kebolehannya membaca  lebih awal berbanding dengan umur kronologinya.walaupun tak mahu masuk tadika. Tak paham?okeh cerita sikit...

Bila masuk kelas tadi, doct zuri ada bercerita tentang beberapa perkara berkaitan dengan pintar cerdas...yap,adik aku boleh dikategorikan sebagai gurl yang pintar cerdas.
Adik aku berkebolehan membaca surat khabaq dengan lancar sejak umur-umur tadika lagi. Aku ingat lagi...aku pernah temankan ayah bawa adik aku g tadika. Gelak dulu. Hahahaha. Adik aku ni pelik sikit dari adik-adik orang lain. Kenapa? Sebab takmo masuk tadika. Kadang-kadang sampai sekarang pun aku selalu usik-usik tanya dia, “awat hang takmo p tadika dulu?hang takut apa?haha....” ya,aku kuat mengusik.mengaku. 

Kenapa dan macam mana adik aku mampu membaca surat khabaq seawal usia itu?

Aku rasa salah satu sebab kuat berpunca daripada tabiat aku yang tersangatlah suka membeli+ membaca buku komik KREKO.hahaha.tak percaya kan?sungguhh...dulu-dulu aku sanggup simpan duit poket sekolah semata-mata nak beli komik KREKO.ha. Sampai kena marah ngan mak...ngeeeee.hehe.


Kini, baru aku sedar, sebab terlalu banyak koleksi buku2  kreko aku, adik aku pun terikut baca-baca komik tu. Sampai dia mampu baca surat khabaq tau walaupun tak ada siapa pun guide dia untuk membaca dulu... Hebat tak? Masih aku ingat lagi bila kawan-kawan aku datang rumah aku,then depa gelak-gelak tengok adik aku tatap surat khabaq, siap tanya lagi “reti ka baca tu shu?haha” pastu adik aku senyum2 je.
Dan...satu hal yang aku sedar,buku komik memang tak elok dan tak bagus untuk diamalkan...tapi depend kepada kita untuk menilai sendiri lah...lagipun komik kreko tu menggunakan terjemahan bahasa jepun kepada bahasa kita.tetapi... menggunakan bahasa baku!
Tgk ni...bukti.
 ni citer EYE SHIELD21.bahasa baku kan?yap.
Sayangnya buku kreko aku yang berkotak-kotak tu mak aku dah juai kat orang yang datang beli barang-barang kitar semula....adei,mak aku.haha.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...